Annie Proulx, Autorin der Kurzgeschichte Brokeback Mountain, schreibt in The Age sehr schön und emotional über ihre Erfahrungen mit der Story: unter welchen Anstrengungen sie sie verfasst hat – es wird spürbar, welche Arbeit es war, die richtigen Worte zu finden; sie macht den zähen Prozess des Schreibens sehr deutlich –, wie sie mitverfolgt hat, wie der Film entstand und wie ihr dieser schließlich gefallen hat. Normalerweise werfe ich euch Links zu Zeitungsartikeln ja relativ kommentarlos vor, aber der hier liegt mir wirklich am Herzen. Wahrscheinlich weil mich die Geschichte so böse zu Tränen gerührt hat und weil ich mich deshalb sehr auf den Film freue. More powerful than my words:
Before I finally saw the film, I had heard from (screenwriters) Larry and Diana that it was very good, that the language was intact, that the actors were superb. But I was not prepared for the emotional hammering I got when I saw it. The characters roared back into my mind, larger and stronger than they had ever been.
Here it was, the point that writers do not like to admit; film can be more powerful than the written word. I realised that if Ang Lee had been born in Barrow or Novosibirsk it would likely have been the same. He understands human feelings and is not afraid to walk into dangerous territory.
Seeing the film disturbed me. I felt that, just as the ancient Egyptians had removed a corpse’s brain through the nostril with a slender hook before mummification, the cast and crew of this film, from the director down, had gotten into my mind and pulled out images.
Especially did I feel this about Heath Ledger, who knew better than I how Ennis felt and thought, whose intimate depiction of that achingly needy ranch kid builds with frightening power. It is an eerie sensation to see events you have imagined in the privacy of your mind, and tried hopelessly to transmit to others through little black marks on a page, loom up before you in an overwhelming visual experience.
I realised that I, as a writer, was having the rarest film trip: my story was not mangled but enlarged into huge and gripping imagery that rattled minds and squeezed hearts.
Das Essay aus The Age ist in dem Buch Brokeback Mountain: Story to Screenplay erschienen. Die Kurzgeschichte ist als Buch erschienen, kann aber auch in der sehr schönen Sammlung Close Range: Wyoming Stories gelesen werden.
(Edit: DAMNIT, gestern war der Artikel noch online. Ich wühle gerade ein bisschen auf der Age-Seite rum, um ihn wiederzufinden. Gnarg.)
(2. Edit: In der Suche steht der Artikel noch, aber ich kann ihn nicht aufrufen. Auch wenn man sich einloggt, gibt’s nur die 404-Seite. So sorry.)
(3. Edit, Stunden später, auch im Google-Cache ist nix: Eigentlich ist dieser Eintrag jetzt ziemlich redundant. Nochmal gnarg.)