Filmhistoriker David Thomson macht sich in der L.A. Times ebenfalls Gedanken über die Oscars. Seiner Meinung nach verkommt die Veranstaltung immer mehr zur völligen Belanglosigkeit. Seine Idee, um den Oscars wieder zu mehr Glanz und vor allem Zukunftssicherheit bzw. Zuschauerinteresse zu verhelfen: die technischen Oscars in die große Verleihung integrieren. Oscar needs a high-tech remake:
The first awards were given out in 1929 at the Hollywood Roosevelt Hotel, but in the steadfast search for quality that followed, there was never a directing Oscar for Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Ernst Lubitsch, Preston Sturges, Orson Welles, Charlie Chaplin, Buster Keaton or Robert Altman.
Yes, the academy acquired the grace along the way to make some amends by awarding honorary Oscars, often the most touching and meaningful part of the evening. And, yes, this year the honorary Oscar goes to Altman (thank God). But I noticed with interest that another of this year’s extra Oscars, the Gordon E. Sawyer Award for “technological contributions,” goes to Gary Demos. I’m sure that many people, even in this town, don’t know who Demos is.
I found myself thinking: Altman and Demos – there’s an odd pair. For most of his long life, with famous ups and downs, Robert Altman has been struggling to put life up there on our screens, as much of it as possible. Real life, real light, real movement, real sound, real muddle, real beauty. It hasn’t always worked, but at other times it has given us M*A*S*H, The Long Goodbye, McCabe and Mrs. Miller, Nashville and Short Cuts. When I talk about light and life, I suppose I mean something called art, some arrangement of imagery, story, people and feeling that will stay with us forever.
And Gary Demos? Well, as far as I can see, he is a pioneering genius who did much of the theoretical work in computer-generated imagery, which now thrives on its ability to put a copy of life, light, etc. on our screens. I’m not knocking Demos, even if I generally dislike the victory of digital imagery over photography. He received his award on Feb. 18, but I would have handed it out on the real Oscar night, and I would have explained in detail what he has done because – for good or ill – that’s where the mind of our movies is today.
Hm. Nette Idee, den Techies ein bisschen mehr Aufmerksamkeit zukommen zu lassen, aber mal im Ernst: Will irgendjemand, der die Oscars guckt, was über Digitaltechnologie oder die neuesten Kameraobjektive erfahren? Ich kenne nicht viele, die genauso beknackt sind wie ich und sich die komplette Sonntagnacht um die Ohren schlagen, aber wenn, dann eher wegen der Kleider der Mädels, den verheulten Dankesreden oder den neuesten Schönheits-OP-Narben. Schon Kategorien wie „Bester Tonschnitt“ oder „Bester animinierter Kurzfilm“ verlangen von mir höchste Disziplin, um nicht wegzuzappen oder aufs Klo zu gehen. Wenn ich mir vorstelle, dass ich dazu auch noch irgendwelchen Geeks dabei zuhören müsste, wie sie mir erklären, wie genau sie jetzt den leichten Grauschleier über irgendwelchen Pixelköppen entfernt haben, ohne dafür Millionen auszugeben, weswegen sie den Oscar kriegen, würde ich die Verleihung nur noch aufzeichnen und im Schnelldurchlauf gucken. Was bedeutet: noch ein Zuschauer weniger und damit das genaue Gegenteil von dem, was sich Thomson erhofft.